20/1/07

Exercici

Elegeix tres de les següents afirmacions i diques a quina de les tres corrents antropològiques (relativisme cultural, funcionalisme o estructuralisme) corresponen. Consulta la referència de les cites a la part inferior:

  1. L´únic món vertaderament humà és aquell que cada persona elegiria per a ella mateixa sense saber abans quina posició hi ocuparia una vegada creat.
  2. Els grups humans es formen per interès propi. Les persones busquen seguretat i protecció front la violència dels altres.
  3. L´ètica dels grups culturals es forma per la costum i no prové de la reflexió.
  4. Així com les persones formem part de la Naturalesa esteim unides unes a les altres com les parts del cos (inclosa l´ànima) ho estan entre sí. Això s´anomena OIKEIOSI i permet l´empatia. L´altruïsme és un comportament natural i universal i ja es desenvolupa a la família (relacions paterno-filials)
  5. Totes les persones tenen un instint de compassió natural.
  6. Les persones es senten en perill si no se´ls reconeix valor com a tals
  7. Les persones són fràgils però tenen una bondat innata. Poden reconèixer els seus sentiments en els altres.
  8. A l´univers tot està unit. La humanitat és una sola espècie. Hi ha una sola naturalesa humana universal. La humanitat viu a una ciutat comú de la que tots hi formem part.
  9. Totes les persones tenen dret a la dignitat. A l´aliment, a l´educació i a la salut.
  10. A través de l´educació les persones poden aprendre a ser lliures i atrevir-se a pensar per sí mateixes. A trobar el sentit de la vida i lluitar per un món més just
  11. La història és la realització del progrés ocult de la naturalesa vers el desenvolupament de les capacitats humanes
  12. La tendència natural humana és l´evitació del dolor i la principal passió és l´amor a un mateix. La felicitat consisteix en evitar el dolor i maximitzar el plaer.
  13. Sense la tradició les societats humanes es desintegren i queden desamparades
  14. Si bé és cert que tots els éssers humans es reconeixen entre sí, són tan diversos que mai es podran arribar a posar d´acord amb la sola ajuda de la raó, i manco si és sobre la qüestió de quina és la millor vida. Cada cultura té la seva visió i s´ha de respectar.
  15. El diàleg entre cultures és recomanable però a la pràctica la història ha demostrat que no és possible i que sempre ha portat al caos i al desordre.
  16. Ells (........) atorguen a la racionalitat i a la benevolència molta importància. Encara que saben que les persones són frágils i poden fer mal als altres, opinen com Sócrates que el mal és una forma de ignorància i que totes les societats tenen l´eina de la raó i per tant és posible millorar la condició humana a través del coneixement i l´educació.
  17. La justícia no es pot limitar a parents o veïns sinó que s´ha d´estendre a tota la humanitat. El significat de la justícia és el mateix per a tots els pobles.
  18. Pensen que les persones no s´han d´implicar en millorar la realitat perquè tot esforç suposa un patiment i la felicitat és l´absència de dolor. Diuen: de què servirà? I jo què puc fer?.
  19. Tratan de inspirar un cobarde temor a la muerte a los hombres esforzados que consideran más desgraciado ser consumidos por la naturaleza o por la ancianidad.
  20. Llamo ética a la convicción de que no todo vale por igual, de que hay razones para preferir un tipo de actuación a otros. La ética consiste en la recomendación del bien
  21. No vacilé en afrontar las más graves tempestades, y hasta los rayos mismos, con tal de salvar a mis conciudadanos, y conseguir con mi propio peligro una vida tranquila y sosegada para todos.
  22. Los que creen que la felicidad está en la riqueza, crean una ciudad que educa en la ambición a los jóvenes. Los que consideran que está en la virtud, los educan en la vida activa y la sabiduría.
  23. Mientras una sola persona muera de hambre resulta éticamente imposible -o cínico- no sólo callar, sinó jugar a lo bello
  24. Mi tesis es que a deliberar hay que aprender. Nadie nace sabiendo hacerlo y en general lo que a uno le pide el cuerpo no es deliberar sino imponer su propio criterio, anular al contrario. La deliberación parte del principio de que yo doy razones pero mis razones no son absolutas y por tanto otros pueden tener tanta razón como yo. Y si yo escucho al otro puedo avanzar. (...) Amy Gutman sostiene que la deliberación debería ser el método básico de educación ya desde la enseñanza primaria, en lugar de la imposición del propio punto de vista o la transmisión de conceptos dogmáticos.
  25. Si sé de algo ventajoso para mi familia pero no para mi país, debo tratar de olvidarlo. Si sé de algo ventajoso para mi país y perjudicial para Europa y para la humanidad debo considerarlo como un crimen.
  26. Atreveix-te a pensar. La mandra i la covardia són la causa de que la major part de la humanitat continuï en un estat infantil.
  27. La principal font de conflicte en el món del futur no serà ideològica ni econòmica sinó cultural i bàsicament religiosa. El ressorgiment de la religió provocarà el xoc de civilitzacions: àrabs, occidentals i orientals. La identitat de civilització serà cada vegada més important.
  28. Les persones definiran la seva identitat en termes ètnics i religiosos i sorgirà la relació de noltros contra ells.
  29. El proper enfrontament militar d´occident vindrà del món musulmà. La interacció militar entre l´Islam i occident tornarà més violenta i a Europa augmentarà el racisme contra immigrants àrabs i turcs.
  30. Al món àrab la democràcia occidental enforteix les forces polítiques antiocccidentals (....) El món àrab és el tradicional rival de l´herència judeocristiana d´occident (....) Les fronteres de l´Islam estan tenyides de sang.
  31. En un món de xoc de civilitzacions és inevitable un món de lleis dobles. Una llei per a uns i una llei per a uns altres. Una pels països afins i l´altre a la resta.
  32. Els mitjans de comunicació a partir de 1945 van descobrir en el xoc de civilitzacions un medi poderós per a despertar el suport de les masses i pressionar als governs vacil·lants.
  33. Occident domina les institucions polítiques, econòmiques i de seguretat internacionals, que són presentades com a institucions mundials. La frase comunitat mundial significa món lliure. Si volem la pau Occident ha d´emprar aquestes institucions per a promoure els seus valors polítics i econòmics i la participació dels estats no occidentals a aquestes institucions.
  34. Naipaul va dir que la civilització occidental és la civilització universal que convé a tots els homes. Les idees de individualisme, lliberalisme, mercat lliure, democràcia i drets humans són occidentals. Els valors més importants d´occident són els de menys importància a la resta del món. Per tant en el futur els conflictes seran entre Occident i tots els altres.
  35. Els països no occidentals tindran dues opcions : aïllar-se o bé sumar-se a la causa dels guanyadors
  36. En el futur els països on hi visquin persones de civilitzacions distintes seran candidat a desmembrar-se (Rússia, Turquia). Turquia no entrarà a la UE i la vertadera causa és que com va dir el president Ozal: Noltros som musulmans i ells cristians, encara que no ho diguin.
  37. El conflicte entre occident i els estats confucians-islàmics es concentrarà en les armes nuclears, químiques i biològiques, el coneixement, la intel·ligència.....La connexió militar confuciano-islàmica és un pacte entre renegats.
  38. Únicament serveixen als seus interessos personals i preparen un port segur al seu descans sense agrair la vida i l´educació que han rebut (.....) Busquen excuses per entregar-se còmodament a l´oci, mentre afirmen que els qui ocupen càrrecs són incapaços de fer res bo i diuen que no és propi del savi agafar el poder.
  39. La humanidad se mueve hacia la verdad y hacia la justicia. Hay mucha utopía y mucho compromiso en nuestro planeta. La esperanza sólo se justifica en los que caminan, y nos es dada para servir a los desesperanzados.
  40. El relativismo, tan aristócrata e ingenioso aparentemente, resulta insostenible en la vida cotidiana, porque nadie puede actuar creyendo que el asesinato o la tortura dependen de las diferentes culturas. Llevados al extremo son las típicas posiciones de salón, abstractas, construídas de espaldas a la vida
  1. Kant, 1795
  2. Hobbes, s. XVIII
  3. Locke, s. XVIII
  4. Estoics, s. II AC
  5. Estoics, s. II
  6. Shaftesbury, il·lustrat, 1671
  7. Puffendorf, il·lustrat, 1671
  8. Il·lustració, s. XVIII
  9. Kant, 1795
  10. Il·lustració, s. XVIII
  11. Kant, 1795
  12. Epicurs, s. II AC
  13. Comunitarisme
  14. Postmoderns
  15. Comunitarisme
  16. Il·lustració, s. XVIII
  17. Il·lustració, s. XVIII
  18. Epicureïsme
  19. Ciceró. Sobre la república. S. I a.C.
  20. Fernando Savater, Invitación a la ética, 2002
  21. Ciceró. Sobre la república. S. I a.C.
  22. Aristòtil, Política, s. III aC
  23. Adela Cortina, Etica mínima, 1990
  24. Diego Gracia, 2006
  25. Montesquieu, s. XVII, Il·lustració
  26. Kant, 1795
  27. Huntington, 1993
  28. Huntington, 1993
  29. Huntington, 1993
  30. Huntington, 1993
  31. Huntington, 1993
  32. Huntington, 1993
  33. Huntington, 1993
  34. Huntington, 1993
  35. Huntington, 1993
  36. Huntington, 1993
  37. Huntington, 1993
  38. Ciceró
  39. Casaldàliga, Pere
  40. Cortina, Adela

No hay comentarios: